EXPERIMENT5

welcome to - Science Johore Form 5 2008 Organization Authorised Forum.
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Sekadar Renungan Bersama

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 1:36 pm

yeke?? tpi munsyi kte,, klu nak pandy,, byk2 kan lah membaca..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
Ryuichi
GPK KOKO
GPK KOKO


Male Number of posts : 146
Age : 24
Location : teratak buruk
Class : 5 Teknikal Melur
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 1:38 pm

bykkan membaca buku2 ilmiah..
bukan bace msg yg bukan2...


PAHAM?? (ikut style ckg norzi)
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/ryuichikuga
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 1:43 pm

huh??
ok2..
bengong jap td..
kay ar..
out..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
Salmi Effendi
pelajar biasa
pelajar biasa


Female Number of posts : 7
Age : 25
Location : Johor Bahru
Class : 5 Technical 2
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 2:41 pm

Ehh Btol la ckp korg.
Laen Kali xyah forwrd xkesa la fs ke hp.
tp ingt ingt la Allah.. Smile
Back to top Go down
View user profile http://childishsideofme.blogspot.com/
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 2:55 pm

yeke??
tpi camne klu tetibe terlpe nak ingat allah ek??
huh..
pk sk8..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
Ryuichi
GPK KOKO
GPK KOKO


Male Number of posts : 146
Age : 24
Location : teratak buruk
Class : 5 Teknikal Melur
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 3:13 pm

jangan layan sgt pintal ni...
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/ryuichikuga
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 3:17 pm

ap nie kak zue..
marah lagi ke??
sorry kak zue..
mintak maap..
huhuhu
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Sekadar Renungan Bersama 4   12/3/2008, 3:38 pm

Anjing dan khinzir kenapa diharamkan dalam Islam?

Di dalam al-Quran, Allah s.w.t. mengkategorikan khinzir sebagai binatang yang haram dimakan. Adapun anjing merupakan binatang yang membawa najis mughallazah (najis yang berat). Kedua-dua binatang ini adalah haram bagi umat Islam.
Namun perbahasan mengenai anjing agak panjang di kalangan ulama. Hal ini kerana, ada ketikanya anjing boleh dimanfaatkan seperti mengajar memburu dan membantu dalam menjalankan siasatan seperti mana anjing-anjing yang diajar oleh polis untuk mengawal keselamatan dan sebagainya.
Dalam pengharaman khinzir pula Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barang siapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (al-Baqarah: 173)
Di dalam memanfaatkan anjing Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Mereka menanyakan kepadamu: Apakah yang dihalalkan bagi mereka? Katakanlah: Dihalalkan bagimu yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang buas yang telah kamu ajar dengan melatihnya untuk berburu; kamu mengajarnya menurut apa yang Telah diajarkan Allah kepadamu [1]. Maka makanlah dari apa yang ditangkapnya untukmu [2], dan sebutlah nama Allah atas binatang buas itu (waktu melepaskannya) [3] dan bertawakallah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat cepat hisab-Nya. (al-Maidah: 4)
[1] Maksudnya: binatang buas itu dilatih menurut kepandaian yang diperoleh daripada pengalaman; fikiran manusia dan ilham daripada Allah tentang melatih binatang buas dan cara berburu.
[2] Iaitu: buruan yang ditangkap binatang buas semata-mata untukmu dan tidak dimakan sedikitpun oleh binatang itu.
[3] Maksudnya: pada waktu melepaskan binatang buas itu disebut nama Allah sebagai ganti binatang buruan itu sendiri menyebutkan waktu menerkam buruan.
Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Apabila anjing meminum air atau (menjilat) pada bekas air kepunyaan salah seorang di antara kamu, maka hendaklah bekas air itu dibasuh sebanyak tujuh kali (menyamak) salah satunya dengan tanah. (Riwayat Muslim)
Adapun pengharaman anjing dapat dilihat melalui hadis Rasulullah s.a.w. di atas. Walaupun pada asasnya hadis ini menyuruh kita membersihkan bekas yang dijilat anjing tetapi ia membawa maksud yang luas sehingga para ulama mengistinbatkan (mengeluarkan hukum) bahawa jika mulutnya dikira membawa najis apatah lagi tubuhnya, serta apa-apa sahaja yang keluar daripada anjing dihukum najis.
Mengikut pendapat al-Syafieyyah jika anjing itu kering ia boleh disentuh, jika basah tidak boleh. Ini kerana kemungkinan kuman menjadi aktif dan mudah berpindah ke tubuh badan manusia. Adapun mazhab al-Malikiyyah berpendapat yang haram pada anjing hanyalah apa-apa yang keluar dari mulutnya sahaja ini kerana hadis Nabi s.a.w. di atas menyuruh kita menyamak bekas yang terkena air liur anjing sahaja.
Suruhan Rasulullah supaya bekas yang terkena air liur anjing disamak kerana mulut adalah tempat anjing memakan pelbagai benda serta terdedah kepada kekotoran, maka dilihat bahawa yang membawa bahaya adalah apa-apa yang keluar dari mulut anjing dan bukannya badan anjing tersebut. Kedua-dua ayat di atas serta hadis Rasulullah s.a.w. jelas kepada kita bahawa kedua-dua binatang itu adalah haram dalam Islam.
Dari sudut bahayanya pula kita sedia maklum akan bahaya gigitan anjing. Kesan gigitan anjing, jika tidak dirawat segera akan memudaratkan manusia.
Ini terbukti dari kajian yang diterbitkan di dalam jurnal sains barat, di mana mereka telah mengkaji tentang bahaya anjing sebagai binatang peliharaan.
Baginda sendiri menyuruh supaya dibunuh anjing gila kerana penyakit berbahaya yang mungkin merebak dalam masyarakat akibat gigitannya.
Seperkara yang ingin ustaz kongsikan ialah, walaupun kita tidak menemui fakta sains dalam membuktikan kemudaratan khinzir dan anjing, kita wajib patuh kepada perintah Allah s.w.t. dan perintah nabi-Nya yang menyuruh kita meninggalkan perkara yang tidak baik bagi manusia serta apa-apa yang boleh mengganggu sistem kesihatannya.
Islam itu indah dan cantik suka kepada kecantikan dan kebaikan kepada seluruh penganutnya.
Back to top Go down
View user profile
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 3:44 pm

laa...
panjang nye..
kuar kan main pointnye man..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 4:00 pm

+***+PiNtaL+***+ wrote:
laa...
panjang nye..
kuar kan main pointnye man..

pndi2 pndila beliau crik...beta skdr mnympaikannye...
Back to top Go down
View user profile
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 4:10 pm

kuarkan isik pon malas ke??
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: re: Sekadar Renungan Bersama   12/3/2008, 10:41 pm

Nk berjaye kne usahe... cheers
Back to top Go down
View user profile
Ryuichi
GPK KOKO
GPK KOKO


Male Number of posts : 146
Age : 24
Location : teratak buruk
Class : 5 Teknikal Melur
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   13/3/2008, 9:27 am

takda usaha takkan berjaya..


kekekeh...
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/ryuichikuga
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   13/3/2008, 1:16 pm

kluarkan je r point die..
sape nk bc panjang2....

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   13/3/2008, 2:37 pm

btol2..
aq sokong..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: re: Sekadar Renungan Bersama 4   13/3/2008, 9:28 pm

NI AKU DAH EDIT SKIT>>>>



Anjing dan khinzir kenapa diharamkan dalam Islam?


Di dalam al-Quran, Allah s.w.t. mengkategorikan khinzir sebagai binatang yang haram dimakan. Adapun anjing merupakan binatang yang membawa najis mughallazah (najis yang berat). Kedua-dua binatang ini adalah haram bagi umat Islam.
Adapun pengharaman anjing dapat dilihat melalui hadis Rasulullah s.a.w. di atas. Walaupun pada asasnya hadis ini menyuruh kita membersihkan bekas yang dijilat anjing tetapi ia membawa maksud yang luas sehingga para ulama mengistinbatkan (mengeluarkan hukum) bahawa jika mulutnya dikira membawa najis apatah lagi tubuhnya, serta apa-apa sahaja yang keluar daripada anjing dihukum najis.
Suruhan Rasulullah supaya bekas yang terkena air liur anjing disamak kerana mulut adalah tempat anjing memakan pelbagai benda serta terdedah kepada kekotoran.
Dari sudut bahayanya pula kita sedia maklum akan bahaya gigitan anjing. Kesan gigitan anjing, jika tidak dirawat segera akan memudaratkan manusia.
Ini terbukti dari kajian yang diterbitkan di dalam jurnal sains barat, di mana mereka telah mengkaji tentang bahaya anjing sebagai binatang peliharaan.
Baginda sendiri menyuruh supaya dibunuh anjing gila kerana penyakit berbahaya yang mungkin merebak dalam masyarakat akibat gigitannya.
"Islam itu indah dan cantik suka kepada kecantikan dan kebaikan kepada seluruh penganutnya"

affraid affraid
Back to top Go down
View user profile
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   14/3/2008, 1:24 am

walaupun masih panjang...
tapi aku tetap membaca nyer...
citer pasal babi xde ke???

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: re: Sekadar Renungan Bersama 4   14/3/2008, 9:19 am

Cte psl babi cm x bez...tu yg ak x msukkn.. Laughing
Back to top Go down
View user profile
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   14/3/2008, 6:31 pm

thati'mthedeadman wrote:
Cte psl babi cm x bez...tu yg ak x msukkn.. Laughing
hukala...
masok kan je r...
dapat kongsi ilmu...
dapat mengenali pumba!!
hahaha~~~ pig pig pig pig pig pig pig pig pig pig pig

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Sekadar Renungan Bersama 5   26/4/2008, 8:19 pm

Solat, zikir, al-Quran terapi tekanan perasaan

Banyak kaedah menghadapi tekanan kerja berlandaskan ajaran Islam.

Daripada konteks Islam, mendirikan solat fardu lima waktu, dilengkapkan dengan amalan solat sunat yang pelbagai, seseorang itu akan diberikan pertolongan oleh Allah dalam sebarang kesukaran.

Keduanya, dengan amalan berzikir seperti bertakbir, bertahmid dan bertasbih adalah amalan yang mampu menenangkan jiwa seperti jaminan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: “(Iaitu) orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah.” Surah ar-Ra’d, ayat 28

Ketiga, mengamalkan mendengar, membaca dan menghayati tafsir al-Quran. Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Al-Quran adalah penawar kepada kesakitan minda.” (Hadis riwayat Bukhari)

Keempatnya, meletakkan keyakinan bahawa kehidupan dunia ini adalah sementara dan akhirat jugalah tempat yang kekal selamanya. Dengan cara ini, jiwa akan terasuh untuk menyedari bahawa apa saja yang berlaku di dunia ini baik yang positif ataupun negatif sekadar warna kehidupan dunia yang tidak kekal lama dan akan mendapat balasan setimpal di akhirat kelak.

Kelima, dengan amalan berdoa, memohon keampunan dan menyerahkan segala apa yang sudah diusahakan bagi mengatasi tekanan diri untuk ketentuan-Nya. Allah berfirman yang bermaksud: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.” (Surah al-Ghaafir, ayat 60)

Kesimpulannya, walau sebesar manapun masalah atau kesukaran yang menyumbang kepada tekanan di tempat kerja, kita perlu sedar ia boleh dihadapi dengan jayanya jika tindak-tanduk kita menepati syariat Islam
Back to top Go down
View user profile
EscaL8
MakCik Cleaner!
MakCik Cleaner!


Male Number of posts : 10
Age : 25
Location : ~~region of da' NVRWLRD~~
HP number : 017-6452896
Class : ~5 Science .......
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   30/4/2008, 1:09 am

~~~~~~


Last edited by EscaL8 on 5/6/2008, 3:52 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/jpluver
eighterthox
pelajar biasa
pelajar biasa


Male Number of posts : 4
Age : 25
Location : SelaNGoR
HP number : 017-7541118
Class : 5 ScienCE 3
Registration date : 2008-03-12

PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   31/5/2008, 2:05 pm

deadman nie hidup ke dah mati??
Itu PertanYAan Aku
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/eighterthox
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Sekadar Renungan Bersama   5/6/2008, 2:56 pm

eighterthox wrote:
deadman nie hidup ke dah mati??
Itu PertanYAan Aku


aMboI seSedAp kMbinG jer kate aku... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: re: Sekadar Renungan Bersama 6   19/8/2008, 10:05 pm

Kuasa ekonomi atasi politik
SEPERTI orang Malaysia, semangat kebangsaan China sangat kuat. Musuh yang dicipta dalam pemikiran anak muda China adalah untuk membenci Jepun. Orang muda di China terdedah kepada dunia melalui Internet dapat melihat tindak-tanduk Jepun yang dikatakan tidak sensitif kepada perasaan China yang pernah ditindas oleh Jepun. Rakyat negara lain seperti Korea dan Malaysia yang juga mengalami nasib buruk semasa Jepun berkuasa nampaknya telah lama melupakan semua itu tetapi tidak China.
Kerajaan China yang sanggup menembak rakyatnya jika mereka berdemonstrasi tiba-tiba membenarkan rakyatnya meluahkan perasaan secara terbuka untuk menunjukkan kebencian kepada bekas Perdana Menteri Junichiro Koizumi yang melawat Shadow of a Shrine.
Pada pemimpin-pemimpin besar Cina pula, mereka mempunyai alasan lain untuk marahkan Jepun. Mereka tidak senang apabila ada usaha antarabangsa untuk memasukkan Jepun menjadi anggota tetap Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Jepun adalah sekutu rapat Amerika Syarikat (AS).
Dari sudut ekonomi, terdapat banyak sebab yang menjadikan pemimpin China marahkan Jepun. Sumber tenaga kedua-dua negara sangat bergantung kepada minyak dan gas. Persaingan antara Beijing dan Tokyo sangat sengit untuk menguasai Laut China Selatan. Kedua-dua pusat pentadbiran mengisytiharkan hak di kawasan tersebut. Walaupun Jepun tiada senjata, tetapi seperti disebutkan, Jepun mempunyai AS atau sebaliknya AS mempunyai Jepun untuk tujuan operasi pihak ketiganya. Operasi pencarian minyak oleh China dalam lingkungan hanya empat kilometer dari sempadan Jepun merupakan provokasi yang sangat menggundahkan Jepun.
Walaupun seolah-olah perang Sino-Jepun semakin hampir, apabila diteliti perkembangan perdagangan antara dua negara, semua orang akan lega bahawa andaian perang itu tidak akan terjadi.
Eksport China ke Jepun terus meningkat dari AS$59 bilion pada 2003 kepada AS$74 bilion pada 2004 dan seterusnya AS$84 bilion pada 2005. Eksport Jepun ke China pula meningkat daripada AS$74 bilion pada tahun 2003, AS$94 bilion pada 2004 dan AS$101 bilion pada 2005. Angka-angka ini dijangka terus meningkat pada tahun ini. Itu belum lagi diketahui berapa banyak pelaburan Jepun melalui agensi luar pesisir ke China. Keseluruhannya Jepun merupakan sumber pelaburan terus asing (FDI) China yang ketiga terbesar selepas Hong Kong dan AS.
Syarikat Jepun adalah syarikat asing terawal memasuki China sebagai syarikat ekuiti persendirian. Syarikat milik JAFCO ASIA iaitu anak syarikat JAFCO Co., Ltd. itu telah membuka pejabatnya di Taman Sains Haidian, Beijing pada 7 Oktober 2002. Taman itu sekarang dikenali sebagai Lembah Silikon, China. Dengan melantik seorang pengarah urusan rakyat China, hubungan dagang antara dua negara itu berputik dan berkembang. Pengarah urusannya, Vincent Chan berkata ‘JAFCO akan menjadi jambatan antara China dan Jepun’.
Walaupun kebencian terhadap Jepun kelihatan membiak di China yang kadangkala menakutkan pelabur Jepun tetapi Pengarah Urusan JAFCO, Muetsugu Wakamatsu berkata JAFCO tidak akan mengeluarkan China daripada portfolio mereka.
Begitu juga hubungan Malaysia-Singapura. Walaupun marah dengan beberapa kenyataan pemimpin negara jiran itu namun pada masa yang sama perlu diakui Singapura dan Malaysia mempunyai hubungan dagangan yang amat penting. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Singapura, Lim Hng Kiang pernah menyebutkan tentang nilai hubungan ini iaitu S$45 bilion. Katanya lagi, bahawa hubungan dagangan Singapura-Malaysia mewakili 70 peratus nilai keseluruhan dagangan ASEAN. Malaysia adalah rakan dagang Singapura nombor satu dan Singapura adalah rakan dagang Malaysia ketiga terbesar.
Datuk Seri Rafidah Aziz memperkukuhkan kenyataan itu pada 15 September lalu dengan menyeru supaya Singapura melabur lebih banyak di Malaysia. Pada tahun lepas jumlah dagangan Malaysia-Singapura bernilai AS$35.3 bilion. Eksport Malaysia ke Singapura bernilai AS$21.9 bilion, iaitu peningkatan daripada AS$14.9 pada 2001. Nilai import dari Singapura pula berjumlah AS$13.4 bilion pada 2005. Dari Januari hingga ke Julai tahun ini, kerajaan Malaysia telah meluluskan 64 projek bernilai AS$111.4 juta, yang Singapura mempunyai kepentingan.
Mungkin elok orang Malaysia cuba memahami pendekatan mengurus negara di Singapura. Singapura diurus seperti sebuah syarikat. Sebagai sebuah syarikat, Singapore Inc, sentiasa menggunakan pendekatan pemasaran dan penjenamaan bagi menghadapi pesaingnya. Sebagai contoh, Lee Kuan Yew pernah menyatakan kebimbangannya terhadap merosotnya pesakit kaya yang datang berubat di hospital terbaik di Singapura kerana saingan Melaka, Kuala Lumpur dan Bangkok. Dia bimbang jika Malaysia dan Thailand akan mendahului Singapura dari segi perusahaan telemedicine (panduan rawatan dikendalikan oleh pakar terbaik di AS atau Eropah) yang dipancarkan terus ke negara ini, walaupun setakat ini tiada tanda Malaysia berminat dengan kuat menyaingi Singapura dalam hal ini.
Rawatan di Malaysia dan Thailand akan menawarkan kos yang lebih kompetitif kepada pesakit untuk memperoleh kualiti rawatan yang sama atau lebih baik. Sebagai saingan niaga, semua teknik pemasaran boleh digunakan termasuk menyerang pesaing. Yang diharapkan ialah pesaing mestilah juga membalasnya secara gentlemen. Kaedah yang digunakan oleh Kuan Yew baru-baru ini ialah kaedah forward defence dalam suasana pasaran dalaman yang volatile. Bayangkan kalau pemimpin Malaysia mengambil kesempatan memihak pegawai Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) mengeksploitasikan kritikan dunia terhadap sistem demokrasi Singapura semasa persidangan IMF baru-baru ini. ‘Branding Singapore Inc.’ mungkin sedikit terusik. Kuan Yew Chief Marketing Officer Singapore Inc. Adakah Malaysia memiliki seseorang sepertinya?
Walau apa pun keriuhan antara China dan Jepun, Singapura dan Malaysia, mungkin kepentingan ekonomi akan tetap kukuh menjadi jambatan. Mungkinkah andaian sains politik bahawa kuasa ekonomi mengatasi kuasa politik adalah benar?
Back to top Go down
View user profile
thati'mthedeadman
Pembantu Makmal!
Pembantu Makmal!


Male Number of posts : 45
Age : 25
Location : bumi
HP number : 017-7244094
Class : upper
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Sekadar Renungan Bersama 7   28/9/2008, 9:47 pm

Hidup ini sebuah perjalanan yang jauh dan pasti berpenghujung. Sebagai manusia, kita seharusnya berusaha mencari amal ibadat dan membuat kebaikan agar tidak dipandang hina oleh masyarakat. Sikap sesetengah manusia yang suka melakukan kejahatan terutama pada bulan Ramadan yang mulia jelas menunjukkan perangai sebenar mereka. Hal ini demikian kerana, pada bulan Ramadan Al-Mubarak, tiada syaitan atau iblis untuk menghasut manusia melakukan kejahatan. Nafsu yang tidak berjaya dikawal oleh manusia itu sendiri pada bulan Ramadan akan bertambah teruk lagi pada bulan-bulan lain. Tambahan pula, dengan kehadiran musuh anak Adam dan Hawa yang sememangnya menantikan gabungan nafsu jahat dengan mereka demi meneguhkan kejahatan dalam hati para manusia. Secara kolektifnya, manusia sewajarnya berubah kea rah yang lebih baik slelepas berakhirnya Ramadan kerana menurut hadis Nabi Muhamad S.A.W, “sekiranya perangai seseorang itu lebih teruk selepas berakhirnya Ramadan, maka dia tidak memperoleh apa-apa hidayah daripada Allah S.W.T”. Oleh itu, renung-renungkanlah sementara sinar Ramadan masih ada di sekitar kita.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Sekadar Renungan Bersama   Today at 1:42 pm

Back to top Go down
 
Sekadar Renungan Bersama
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
EXPERIMENT5 :: SeNarai ForumZ :: :: USRAH online ::-
Jump to: