EXPERIMENT5

welcome to - Science Johore Form 5 2008 Organization Authorised Forum.
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 KoRaNG nAK tAW x?

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
bai
MakCik Cleaner!
MakCik Cleaner!


Male Number of posts : 11
Age : 25
Location : melaka
HP number : 0177783566
Class : T1
Registration date : 2008-03-20

PostSubject: KoRaNG nAK tAW x?   7/4/2008, 2:21 pm

Bahaya telefon bimbit mengatasi rokok

Satu kajian dilakukan pakar barah terkemuka merumuskan penggunaan telefon bimbit boleh membunuh lebih ramai orang berbanding merokok atau asbestos. Beliau berkata, orang ramai perlu mengelak daripada menggunakan telefon bimbit sebaik yang boleh dan kerajaan serta industri alat telekomunikasi itu perlu mengambil ‘langkah segera’ untuk mengurangkan pendedahan kepada radiasinya. Penyelidikan itu, yang dilakukan Profesor Vini Khurana, adalah petanda paling membimbangkan pernah disiarkan mengenai risiko kesihatan.

Ia menggariskan bukti yang semakin bertambah - secara eksklusifnya dilaporkan dalam jurnal IoS Oktober lalu, bahawa penggunaan telefon bimbit selama 10 tahun atau lebih boleh menggandakan risiko barah otak. Barah mengambil masa sekurang-kurangnya sedekad untuk berkembang, menidakkan jaminan kesihatan berdasarkan kajian terdahulu yang termasuk tidak ramai orang yang menggunakan telefon bimbit selama itu. Awal tahun ini, kerajaan Perancis memberi amaran terhadap penggunaan telefon bimbit, terutama di kalangan kanak-kanak. Jerman turut menasihatkan rakyatnya supaya meminimumkan penggunaan telefon bimbit, dan Agensi Alam Sekitar Eropah menggesa pendedahan dikurangkan.
Profesor Khurana, pakar bedah saraf terkemuka yang memenangi 14 anugerah sejak 16 tahun lalu, menerbitkan lebih 36 kertas saintifik - menilai lebih 100 kajian mengenai kesan telefon bimbit. Beliau meletakkan hasil pembedahan otak dalam laman web, dan kertas kerja berdasarkan penyelidikan itu kini sedang dinilai semula untuk diterbitkan dalam jurnal saintifik. Beliau mengaku telefon bimbit boleh menyelamatkan nyawa dalam keadaan kecemasan tetapi merumuskan ‘terdapat peningkatan bukti penting bagi kaitan antara penggunaan telefon bimbit dan tumor otak tertentu.’ Beliau juga percaya ia ‘akan jelas terbukti’ dalam dekad akan datang.

Menyatakan tumor otak berbahaya mewakili ‘diagnos pengakhir kehidupan’, beliau menambah: “Kita kini mengalami keadaan bahaya dan tidak diperiksa secara aktif.”

Profesor Khurana turut meluahkan kebimbangan ‘kecuali industri dan kerajaan mengambil langkah segera dan berkesan,’ kejadian tumor otak bahaya dan kadar kematian berkaitan akan meningkat di seluruh dunia dalam masa sedekad, dan pada ketika itu, sudah terlalu lewat untuk diubati.
Back to top Go down
View user profile
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   7/4/2008, 4:32 pm

.:bYe-bYe:. wrote:
Bahaya telefon bimbit mengatasi rokok

Satu kajian dilakukan pakar barah terkemuka merumuskan penggunaan telefon bimbit boleh membunuh lebih ramai orang berbanding merokok atau asbestos. Beliau berkata, orang ramai perlu mengelak daripada menggunakan telefon bimbit sebaik yang boleh dan kerajaan serta industri alat telekomunikasi itu perlu mengambil ‘langkah segera’ untuk mengurangkan pendedahan kepada radiasinya. Penyelidikan itu, yang dilakukan Profesor Vini Khurana, adalah petanda paling membimbangkan pernah disiarkan mengenai risiko kesihatan.

Ia menggariskan bukti yang semakin bertambah - secara eksklusifnya dilaporkan dalam jurnal IoS Oktober lalu, bahawa penggunaan telefon bimbit selama 10 tahun atau lebih boleh menggandakan risiko barah otak. Barah mengambil masa sekurang-kurangnya sedekad untuk berkembang, menidakkan jaminan kesihatan berdasarkan kajian terdahulu yang termasuk tidak ramai orang yang menggunakan telefon bimbit selama itu. Awal tahun ini, kerajaan Perancis memberi amaran terhadap penggunaan telefon bimbit, terutama di kalangan kanak-kanak. Jerman turut menasihatkan rakyatnya supaya meminimumkan penggunaan telefon bimbit, dan Agensi Alam Sekitar Eropah menggesa pendedahan dikurangkan.
Profesor Khurana, pakar bedah saraf terkemuka yang memenangi 14 anugerah sejak 16 tahun lalu, menerbitkan lebih 36 kertas saintifik - menilai lebih 100 kajian mengenai kesan telefon bimbit. Beliau meletakkan hasil pembedahan otak dalam laman web, dan kertas kerja berdasarkan penyelidikan itu kini sedang dinilai semula untuk diterbitkan dalam jurnal saintifik. Beliau mengaku telefon bimbit boleh menyelamatkan nyawa dalam keadaan kecemasan tetapi merumuskan ‘terdapat peningkatan bukti penting bagi kaitan antara penggunaan telefon bimbit dan tumor otak tertentu.’ Beliau juga percaya ia ‘akan jelas terbukti’ dalam dekad akan datang.

Menyatakan tumor otak berbahaya mewakili ‘diagnos pengakhir kehidupan’, beliau menambah: “Kita kini mengalami keadaan bahaya dan tidak diperiksa secara aktif.”

Profesor Khurana turut meluahkan kebimbangan ‘kecuali industri dan kerajaan mengambil langkah segera dan berkesan,’ kejadian tumor otak bahaya dan kadar kematian berkaitan akan meningkat di seluruh dunia dalam masa sedekad, dan pada ketika itu, sudah terlalu lewat untuk diubati.

mende la..
ckp x supe bikin..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   14/1/2009, 8:58 pm

ntah bai ni..
cakap x serupa bikin..
cakap saje..
bikin nyer xde...
ko tengok cam aku ni...
haha..

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   14/1/2009, 9:52 pm

haha,, bwat pe ikot cam ko,, lingkup la mlaysia jwb nye,,
bek ikoy cam pintal,, bagos!!
haha cheers cheers cheers cheers cheers cheers
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   15/1/2009, 10:51 pm

klau ikot ko bukan setakat hancur...
lebur pon ad...
tinggal habuk...
bek ikot cam aku...
kita serang ISRAEL!!!!

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   16/1/2009, 1:27 am

haha,, ko pi serang dlu,,
aq dok kat sni gali kubo untuk ko,,
huU~~
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   16/1/2009, 11:54 pm

HUH..PENAKUT!!!
ko berdosa tau x...
xnk mempertahankan agama lansung...
Orang kne serang, mati..ko boleh tengok kn jeee..
manusia jenis ap seh ko...
sedih aku tau x...
aku lg suke mati jihad selamatkan islam dari tengok x buat pape n just galikan kubur...

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   17/1/2009, 6:14 am

walAweyh,,
aq gali kubo utk ko,,
ko ckp aq x bwt pape??!
abes ko nk aq bakar mayat ko,,
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   19/1/2009, 8:41 pm

ko ikut r aku same berjuang...
senang nk sama2..
mati pon sama2 r...
for PEACE

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
+***+PiNtaL+***+
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 304
Age : 25
Location : ++LubAng2 fLy++
HP number : ++0177424142++
Class : ++5sAiNS 3++
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   21/1/2009, 4:14 am

haha,,
yela2,,
nk manje2 plak ngan aq,,
adoyai,,
taw la da lme x jmpe aq,,
bounce bounce bounce bounce bounce bounce bounce
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pintal
MyNaMeIsSeI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI
PEGAWAI PELAJARAN NEGERI


Male Number of posts : 394
Age : 25
Location : berpindah randah
HP number : +6017744 tekan tekan x dapat..kuang3
Class : da x skola beb!!
Registration date : 2008-03-07

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   25/1/2009, 9:18 pm

cilakak!!
bole plak kamu berkata begito..
No
x jadi r nk berjuang..
Israel da kecut..

_________________

kat rumah
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/mysensei
~*azza_lalala*~
MakCik Cleaner!
MakCik Cleaner!


Female Number of posts : 13
Age : 25
Location : aTaS KrUSi bAWaH LaMpOo
HP number : 1300131300
Class : limasainsdua
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   15/4/2009, 5:58 pm

ceh,bai
nak jugak bela rokok dye!harharhar Razz
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: KoRaNG nAK tAW x?   Today at 1:42 pm

Back to top Go down
 
KoRaNG nAK tAW x?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
EXPERIMENT5 :: SeNarai ForumZ :: :: HOT news & berita pentin ::-
Jump to: